Arrangemang

Att stava är inte lätt

Publicerat 13 januari 2012 | Av |

Speciellt inte om man har läs- och skrivsvårigheter. Vad gör man då när drömjobbet dyker upp och man vill skriva det perfekta CV:t? Eller om utbildningen man vill komma in på kräver ett personligt brev?

Hos oss på Stadsbiblioteket finns en hel avdelning för dig som har svårt att läsa och skriva. Den ligger två trappor upp och heter Specialmedia.

Här kan du låna Daisy-talböcker, som är speciella CD-böcker för den som har svårt att läsa, och lättlästa tryckta böcker. Du kan använda datorer med speciella stavningsprogram, låna böcker om läs- och skrivsvårigheter och mycket mer.

Har du bibliotekskort för talböcker kan vi också registrera dig för Daisy direkt. Det innebär att du själv kan ladda ner talböcker hemifrån.

Nu finns också en ny tjänst inom landstingen som heter Taltjänst. Taltjänst kan hjälpa till både med att skriva och att läsa svår text. Det kostar ingenting.

Nu behöver du inte bekymra dig för att skriva ett CV eller att förstå det där krångliga försäkringsbrevet som kom med posten. Taltjänst kan hjälpa dig med det.

Varje måndag 13-15.30 kan då komma till Daisy Drop-in på Stadsbiblioteket. Där får du veta mer om vad vi kan hjälpa dig med och svarar på dina frågor.

Under några måndagar framöver finns det nu också chans att få träffa Taltjänst. De berättar om hur de kan stödja dig som har läs- och skrivsvårigheter.