Facklitteratur
Detalj ur omslaget till "Gul utanpå". Rabén & Sjögren bokförlag.

Att söka – utan att finna?

Publicerat 15 juni 2013 | Av |

En bok som får en att skämmas över att vara människa, är bibliotekariens bästa försommarboktips.

Journalisten Patrik Lundberg debuterar med biografin Gul utanpå som tar upp det viktiga ämnet adoption.

Själv är han född i Korea och har under många år funderat över sin biologiska familj. I sin biografi berättar han utan självömkan om en hård barndom i Skåne, där han ständigt är utsatt på grund av sitt utseende och även om föräldrarnas missbruk och skilsmässa.

Under ett studieår i Korea, då författaren träffar sin biologiska familj, inser han hur stora olikheterna är dem emellan. Inte minst kulturskillnaderna är enorma. Samtidigt får han uppleva hur det är att vara åtrådd av jämnåriga flickor; något han inte har erfarenhet av hemma i Sverige.

På ett humoristiskt sätt ger Patrik Lundberg sin historia om hur han försöker att få ihop sina båda världar och återigen slås man av vårt märkliga och osympatiska behov av att exkludera människor runtomkring oss.