Arrangemang, Skönlitteratur, Stadsbiblioteket Dynamo

”Att skriva är lika självklart som livet självt”

Publicerat 18 september 2013 | Av |

”Mamma är Borta, och Jag också. Frånvarande Flicka-Tjej-Kvinna? Och Gud är också Borta. Men då är vi ju tillsammans ändå, Mamma Gud & Jag?”

Göteborgspoeten Elise Ingvarsson beskrivs som en språkbegåvning och tilldelades Katapultpriset för sin debut Beror skrymmande på. Både debutsamlingen och dess uppföljare Ett förslag, liknas vid att skrivas såsom en dagbok med en mix av prosa och poesi med versaler, kursiveringar och snedstreck som uttrycksmedel. Hennes tredje diktsamling Fem minuter av ditt liv ges ut i september och handlar om moderskap och frånvaro. Mamman som lämnar allt och dottern som blir mamma. Hennes senaste verk har beskrivits som tonsäkert, smärtsamt och med en orubblig text som inte väjer för något.

Hon har sagt att skrivande har med livet självt att göra. Därför blev skrivandet en nödvändighet när hon började skriva på allvar i 20-årsåldern, först på prosa och senare i diktform. Hennes lyrik växlar mellan allvar och humor i ett existentiellt sökande.

Själv inspireras hon av andra författare och poeter så som Birgitta Trotzig, János Pilinszky och Ockie Nidsjö samt av att höra andra framföra sina texter. Hon framträder själv publikt på poesifestivaler. I höst har du chans att delta i skrivarkursen på Stadsbiblioteket Dynamo som Elise Ingvarsson leder.

Är du mellan 15 och 25 år är du välkommen att gå skrivarkursen i poesi som börjar 16 oktober kl 17:30. Du anmäler dig i Stadsbiblioteket Dynamos informationsdisk på våning 4 i Stadsmuseet eller mejlar dynamo@kultur.goteborg.se. Uppge namn, ålder och telefonnummer. Sista anmälningsdatum är 10 oktober. Antalet platser är begränsade och anmälan är bindande.

Spana in vår YouTube-kanal Stadsbiblioteket Göteborg så får du höra kursdeltagare från vårens skrivarkurs framföra sina alster. På vår YouTube-kanal hittar du också våra olika filmklipp och spellistor. Botanisera bland boktipsen, instruktionsfilmerna och mycket annat för att inspireras, lära eller bara ha roligt en stund.