Nedräkningen

Hector Valeria. Foto: Christian Cvek.

99 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 14 januari 2014 | Av |

Om 99 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. I dag är det föreningscoachen Hector Valerias tur.

Hector Valeria arbetar i stadsdelen Biskopsgården sedan tio år tillbaka. Han är mycket engagerad i ungdomsfrågor i stadsdelen och är också på sin fritid tränare i fotboll i samma område. Han kom från Chile som politisk flykting 1974. I sitt hemland hade han suttit i fängelse för sitt politiska arbete.

Vad är det bästa med bibliotek?
Det är väldigt mycket. För min familj har det också betytt oerhört mycket. När mina egna barn var små hade de mycket glädje av just biblioteksbesöken som vi gjorde tillsammans.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Öppet och livligt. Där finns allt som man behöver för att stimulera människors inlevelseförmåga och intellekt.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Just nu hinner jag inte använda bibliotekets tjänster så mycket för jag arbetar nästan jämt. Däremot rekommenderar jag alla barn och ungdomar som jag möter att använda sig av biblioteket. Jag har för tillfället ett samarbete med Biskopsgårdens bibliotek. Vi har tillsammans köpt in ett femtiotal böcker som ska delas ut till ungdomar där. Böckerna är tänkta till de som jag är fotbollstränare för. Tanken är också att ungdomarna verkligen ska lockas till biblioteket efter sina träningar.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Inte ett men många! Särskilt läs- och sagostunder på biblioteken i Trollhättan där jag bodde i många år. Och i Chile hade jag en farbror, som var professor, och han tyckte att kulturen skulle nå alla. Därför såg han till att böcker transporterades med en buss ut till de fattiga områdena i Santiago. Ett rullande bibliotek alltså! Det här var i början av 1970-talet.

Vilken är din bästa och sämsta bok du läst?
Läser inte dåliga böcker!

Vad läser du just nu?
Tiden räcker inte till för läsning just nu. Men när jag växte upp var litteraturen väldigt levande omkring mig. I Chile har vi ju två nobelpristagare i litteratur att vara stolta över – Gabriela Mistral och Pablo Neruda. Särskilt den sistnämnde har haft otrolig stor betydelse för mig. I skolan läste vi böcker av Mistral och Neruda så jag är väldigt bekant med just deras böcker.

Passa på och låna någon av Hectors favoritförfattare på Stadsbiblioteket!