Nedräkningen, Skönlitteratur

93 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 20 januari 2014 | Av |

Om 93 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det författaren Anna Focks tur.

Anna Fock är 28 år, författare och bosatt i Göteborg. Absolut noll är hennes debutroman. Anna tycker det är viktigt att biblioteket har en bra och stor filmavdelning, intressanta litteraturevenemang och att biblioteket är en plats där alla åldrar inspireras att vilja läsa.

Vad är det bästa med bibliotek?
När bibliotek är som bäst är de mötesplatser där folk inte bara lånar böcker utan också sitter och diskuterar saker, läser, spelar schack och i största allmänhet umgås med och bland böcker. Jag blir alltid lika glad när jag upptäcker nya bibliotek som är sådana.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Egentligen tycker jag att ett bra bibliotek kan se ut hur som helst – det viktigaste är att det används, älskas och doftar böcker – men visst skulle jag gärna besöka ett sådant jättebibliotek i någon gammal katedral eller liknande som man ser bilder på ibland.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Jag har ganska nyligen upptäckt hur mycket bra film det finns att låna på bibliotek, så jag hoppas på en stor filmavdelning med lite mer på ett och samma ställe. Det är inte alltid jag blir intresserad av något i de små snurrorna som finns på de mindre biblioteken. Och så ser jag gärna att det kommer intressanta litteraturevenemang av olika slag. Annars hoppas jag mest att det ska bli en fin plats som inspirerar folk i olika åldrar att vilja läsa.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
För några år sedan följde jag med en vän till biblioteket när jag bodde hos henne i Berlin. Det kändes av någon anledning lite spännande att göra något så tryggt och vardagligt som att gå till biblioteket fast på ett nytt ställe. Min vän var där för att låna svensk film, och vi gjorde ett otippat fynd: en svensk amatörskräckfilm som verkade vara gjord av ungdomar med hemvideokamera. Den lånade vi förstås. Vad gjorde den på ett bibliotek i Kreuzberg?

Vilken är den bästa bok du läst?
Den frågan går nog inte att svara på egentligen. Jag har läst och älskat många böcker och många, varav en hel del ungdomsböcker jag haft sedan högstadiet, läser jag om med jämna mellanrum. Men för att nämna en av mina favoritböcker som också är väldigt bra kan jag välja Vladimir Nabokovs bok om Nikolaj Gogol. Förutom att den är ett fantastiskt porträtt av två av mina största litterära idoler är den bitvis så rolig att det nästan är outhärdligt.

Och sämst?
Och sämst, ja, det är nog ännu mer omöjligt att svara på. Vissa böcker står jag inte ut med utan lägger ner ganska snabbt utan att egentligen tycka de är dåliga, andra fastnar jag i och läser ut trots att de språkligt och litterärt är helt värdelösa. En bok jag blivit grymt besviken på nyligen, och inte orkade läsa ut, skulle jag i och för sig kunna nämna men den är skriven av en av mina absoluta favoritförfattare så jag hoppar över det.

Vad läser du just nu?
Tiden second hand av Svetlana Aleksijevitj. Jag håller fortfarande på och njuter mig igenom den stora hög med böcker jag fick med mig från årets bokmässa, bland annat den. Därefter tar jag nog Slottet av is av Janina Kastevik. Jag gillar barn- och ungdomslitteratur och tycker det är kul att läsa böcker av andra författare jag träffar.

Vad lyssnar du på just nu?
Einstürzende Neubauten. Jag är lite monoman och gjorde precis min andra Neubautenrelaterade tatuering.

Vad ser du på just nu?
Tittar igenom Twin Peaks igen och väntar på ett paket med rysk film från Tradera. Jag budade inte själv, men det skulle vara action och komedi så jag hoppas att det är något riktigt töntigt.