Nedräkningen

Frida Boisen.

92 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 21 januari 2014 | Av |

Som fjortonåring köpte journalisten Frida Boisen rosor till sina bibliotekarier. Idag tycker hon att biblioteket bör innehålla massor av datorer, böcker och rum för alla att njuta av historier i.

Om 92 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Frida Boisen är chefredaktör på GT och flitigt anlitad föreläsare om varumärkesbyggande. Hon har arbetat som sångerska samt redaktör och journalist på flera olika magasin och tidningar .

Vad är det bästa med bibliotek?
– Att världens bästa berättelser samlas under ett tak. Och finns gratis tillgängligt och levande. För alla.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
– Ljust. Lugnt. Serviceminded personal. Massor med böcker. Många lånedatorer. Inga köer. Sköna ställen där man kan läsa, lyssna, titta, söka information och hitta information. Jag vill att alla ska trivas. Fyraåringarna ska självklart ha sin drömhörna med sagoscener för sagostunder eller teaterstycken. Föräldralediga ska kunna byta på sina småskruttar. Funktionshindrade ska ha ett bibliotek som är lättillgängligt. Äldre skulle också ha sin hörna. Gärna ett mysigt fik. Mysiga, fräscha, stora rum. Enkelt att hitta vad man letar efter. Rum för att verkligen njuta av berättelser.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
– Datorer känns väldigt viktigt. Det finns många människor i vårt land som fortfarande inte har datorer. Det är viktigt att det blir lätt för alla dem att få en chans att upptäcka internet, få tillgång till mail och upptäcka vår digitala del av världen.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
– Ett? Jag har så många. Jag växte upp i Västra Frölunda och ÄLSKADE Frölundabiblioteket. Från femman ända vägen upp i gymnasiet var jag där flera gånger i veckan. Lånade hem Kamratposten, förälskade mig i faktaböckerna om Lejonet Elsa: Född fri, Leva fri, För allid fri. Plöjde ungdomsböcker, deckare, språkkurser. Och startade min journalistiska bana. Bibliotekspersonalen visade hur man sökte tidningsartiklar om olika ämnen. Och sen var jag fast. Researchade och reserachade när jag skulle göra skolarbeten. Blev som 14-åring så tacksam över all hjälp att jag köpte varsin röd ros till bibliotekarierna som hjälpt mig. De blev jätteglada. Tack igen -för att ni hjälpte en nyfiken tonåring att bli ännu mer nyfiken. Mer sånt!

Vilken är den bästa bok du läst?
Bröderna Lejonhjärta. Den har jag läst minst tjugo gånger.

Vad läser du just nu?
– GT.se förstås och socialanyheter.se. Bok i handväskan: Johan Theorins Rörgast.