Konst, Nedräkningen
Viktor Byhr

90 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 23 januari 2014 | Av |

En magisk grotta full av tystnad och intryck, så beskriver konstnären Victor Byhr sitt drömbibliotek. Om 90 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Victor Byhr är konstnär och driver galleriet Urban Artroom som ligger ett stenkast från Stadsbiblioteket. Uppväxt i Göteborg men kallar allt från Linköping till Los Angeles för sitt hem. Viktors egen konst bygger på samtidssatir ”där bitterheten och glimten i ögat går hand i hand”.

Vad är det bästa med bibliotek?
Tystnaden. Det vackraste ljudet som finns.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Det är ganska likt nedre plan på vårt nya galleri – det vi kallar grottan(insprängt i berget) – som en magisk grotta full av tystnad och intryck.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Potentiella samarbeten med vårt galleri, böcker av papper och god mat.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
En tjejkompis berättade att hon ibland går till biblioteket på dejt. Jag hoppas på att få följa med på en sådan och att det då blir mitt bästa biblioteksminne.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Körkortsteoriboken – har haft stor nytta av den. Bibeln –  har aldrig haft nytta av den.

Vad läser du just nu?
Auktionskataloger, Nöjesguiden , Hela stan och Gatukonst.se