Nedräkningen
Pernilla Wagnborg

76 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 6 februari 2014 | Av |

– Ett livligt allaktivitetshus, med utlåning, författarkvällar och möjlighet för studier, det hoppas teaterchefen Pernilla Wagnborg på. Om 76 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Pernilla Wagnborg är teaterchef för Lorensbergsteatern i Göteborg där hon jobbat i 20 år.

Vad är det bästa med bibliotek?
– Det absolut bästa är givetvis alla böckerna och hyllorna där personalen rekommenderar. Där hittar man författare, som kanske aldrig skulle kommit till ens medvetande annars. Lukten av böcker är också fantastisk.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
– Om jag får drömma, så skulle det finnas ett bibliotek i samma hus som jag bor med all möjlig skönlitteratur. Bara att gå och låna den bok, som passar humöret den dagen.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
– I vårt fantastiska grannhus Stadsbiblioteket, hoppas jag på massor av skönlitteratur, facklitteratur och lånedatorer. Givetvis också manus till pjäser och noter till musik. Tidningar och magasin från världens alla hörn. Ett biljettkontor för alla teatrar i stan och gärna en koppling till museerna. Helst av allt en turistbyrå också. Ett livligt allaktivitetshus, med utlåning, författarkvällar och möjlighet för studier. Café, tidningsrum och läshörnor skulle vara mysigt. En mötesplats med otroliga möjligheter.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
– Mitt favoritminne från biblioteket är när jag fyllt 12 år och fick börja låna på vuxenavdelningen. En ny värld öppnade sig. Reglerna var hårda och bibliotekarierna stränga, när jag växte upp. Man kan tro att det var på 1800-talet men jag är född 1960 och den stora förändringen på många bibliotek hände nog på 70-talet. Innan dess var det ganska tillknäppt.

Vilken är den bästa bok du läst?
– Ett av mina starkaste läsminnen är Midnight’s Children (Midnattsbarnen) av Salman Rushdie. Jag levde mig in så starkt i boken att jag såg omvärlden i skimret av boken, länge efteråt.

Vad läser du just nu?
– Tre böcker. En deckare Hjort/Rosengren: Lärjungen och en bok av Woody Allen Mere Anarchy, och så läser jag om Herman Hesses Glaspärlespelet. Den kan man läsa många gånger och hitta nya infallsvinklar hela tiden.