Nedräkningen, Serier, Skönlitteratur

Foto: Jonathan Josefsson, bilden är beskuren.

77 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 5 februari 2014 | Av |

Ett extra vardagsrum där man kan låtsas att man har sitt eget bibliotek, det tycker konstnären Ollio är det bästa med bibliotek.
Om 77 dagar öppnar det nya Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det streetart-konstnären Ollios tur.

Jonathan Josefsson aka Ollio är en av Göteborgs mest synliga konstnärer, hans bilder har täckt stora delar av Kommersen vid Masthugget, de har exponerats via Art of the streets på Way Out West men också klätt skyltar till Göteborgs Kulturkalas.

Vad är det bästa med bibliotek?
Jag ser det som ett extra vardagsrum där man kan låtsas att man har sitt eget bibliotek. På det sättet slipper jag äga en massa böcker som tar plats hemma men jag har ändå tillgång till dem om jag behöver.
Jag söker hellre information om nyheter på biblioteket än på en bokhandel.
I dagsläget lånar jag mest barnböcker på Majornas bibliotek och barnavdelningen har ett grymt sortiment.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Jag tycker det är viktigt att det är nära och lättillgängligt.
Gärna mer digitalt material, jag läser mycket talböcker och det tycker jag är svårt att låna.
Jag hoppas att man snart kan låna det via hemsidan direkt till mobilen.
Jag lånar mycket seriealbum, så den avdelningen tycker jag ska vara väl tilltagen.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Det enda jag saknar är talböcker till min mobil, det hoppas jag kommer finnas lättillgängligt. (reds anmärkn. Nu går det att låna talböcker direkt i mobilen med Legimus!)

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Jag lånade alla Tintin, Lucky Luke och Asterix album som gick att låna när jag var ung. Jag minns att Asterix -Tvekampen var bäst. Den rekommenderas.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Bästa boken jag kommer på just nu är Prins Charles Känsla av Liv Strömquist, ett grymt roligt seriealbum med bra budskap.
Svårt att komma på den sämsta men en bok som jag tyckte var ganska dålig var Femtio nyanser av honomE L James.

Vad läser och lyssnar du på just nu?
Jag lyssnar just nu på Inferno av Dan Brown. Den gillar jag, än så länge,
men hans böcker tenderar att bli lite utdragna och tjatiga mot slutet.
Jag fick precis seriealbumet Arzak av Moebius. Det kommer jag läsa samtidigt.
Han är en fantastisk tecknare.