Nedräkningen, Serier

Hanna Petersson. Pressbild.

7 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 16 april 2014 | Av |

Serietecknaren Hanna Petersson hoppas på att serieavdelningen får växa till sig ännu mer på ombyggda Stadsbiblioteket. Om 7 dagar är det 23 april och det nya Stadsbiblioteket öppnar på Götaplatsen. Vi firar med att prata bibliotek med göteborgarna fram till dess. Idag är det Hannas tur.

Hanna Peterssons serie Pigan, om skattesubventionerat hemarbete, sattes i höstas upp som teater av Teater Tamauer. Pigan har tidigare publicetats i Arbetaren och Hanna medverkar regelbundet i serietidskriften Galago. Hon håller även i serieworkshops med ungdomare och illustrerar. Hennes serier hittas även i antologiserien Världens ende.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att det är en slags social institution, en plats för kunskap, kreativitet och lärande, gemenskap, nöje, samhällsservice och (oftast) lugn.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Ett ganska klassiskt bibliotek men med större mötesytor för skapande verkstäder och workshops.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
I det gamla stadsbiblioteket var serieavdelningen väldigt bra och hade ett brett utbud av både nya och gamla serier, svenska och utländska. Det hoppas jag får växa till sig ännu mer i det nya biblioteket.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Massor! Men det mest livsavgörande var när jag var 16 år och upptäckte seriehyllan (för vuxna) på Trelleborgs bibliotek och började läsa Anneli Furmark, Åsa Grennvall, Daniel Clowes och senare tidningen Galago. Jag hade både läst och tecknat mycket serier som barn men det här var något helt nytt som fick mig att vilja börja teckna egna serier i samma stil av berättande och form.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Den bästa boken är nog Barskrapad av Barbara Ehrenreich.
Jag är en väldigt kräsen läsare så jag undviker läsa dåliga böcker.

Vad läser du just nu?
Har precis läst ut Vägen mot Bålberget av Therése Söderlind och ska börja på antologin Ingens mamma : tolv kvinnor om barnfrihet.

Illustration av Hanna Petersson.