Barnböcker, Nedräkningen, Serier, Skönlitteratur

Simone och Mikael Edlans Fabler. Foto: Anna Hedlund.

64 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 18 februari 2014 | Av |

Idag är det Miinibesökarna Mikaels och Simones tur att prata bibliotek. De ser nyfiket fram emot att nya Stadbiblioteket öppnar på Götaplatsen 23 april. Det är 64 dagar kvar.

Mikael och Simone har varit flitiga besökare på Stadsbiblioteket Miini. Nu ser de nyfiket fram emot det nya biblioteket och hoppas att mycket av det bra från Miini får följa med. Här berättar pappa Mikael 33 år tillsammans med sin dotter Simone som ”är närmare fyra år än tre men fortfarande tre”, om drömbibliotek, minnen och böcker.

Vad är det bästa med bibliotek?
Det är givetvis böcker men också biblioteket som samlings-, informations- och nöjesplats.

Hur ser drömbiblioteket ut?
Jag tycker om när det finns viss aktivitet som relaterar till böcker, texter, papper och bilder. Gamla Stadsbiblioteket var bra men slitet. När Miini öppnade på Röhsska var det fint på ett sätt jag inte kunnat föreställa mig innan, i samband med barnböcker. På barnavdelningen önskar jag att det inte är för många in- och utgångar att hålla ordning på.

Vad hoppas du på i det nya biblioteket?
Att mycket från Miini på Röhsska följer med – pyssel, lek och böcker samt den ljusa och luftiga miljön men med bättre ljudförhållanden. För egen del botaniserar jag bland fakta- och hobbyböcker samt på serieavdelningen, där jag hoppas hitta ett välsorterat utbud.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Vi återkommer regelbundet till biblioteket eftersom vi har flera goda minnen därifrån. En gång letade jag efter något nytt att läsa för mitt barn men kände mig strandad. De gamla vanliga författarna och figurerna hade jag läst hundratals gånger. Vi behövde lite mer avancerade böcker men med mycket bilder. Samtidigt kände jag att det utbud jag kände till var stereotypt och ville hitta figurer som mitt barn skulle ha lättare att relatera till. Jag hade några specifika önskemål om innehåll och fem minuter senare hade bibliotekarien gett mig tillräckligt med böcker att fylla min väska med. Alla var jättebra. Det hade varit svårt på egen hand. När man vet att personalen kan hjälpa till med tips, känns besöket mycket mer spännande.

För Simone är det en höjdpunkt varje gång – glada miner när vi ska dit och gråt när vi ska hem. IPadsen lockar mycket men är upptagna emellanåt som tur är. Då läser eller pysslar vi tillsammans. Ibland hittar barnen till varandra oavsett åldersskillnad, emellanåt genom att leka med en iPad.

Vad läser ni helst?
Gruffalon och Donaldsons böcker är riktigt bra. Vi gillar de roliga och oväntade böckerna om När Prinsessor och När Prinsar…., Madsens böcker om Trollungarna och hans Valhall-serie.

Vad läser och tittar ni på just nu?
Vi läser Supermasken, Men är det gott?, När Prinsar råkar i äventyr, Kalle och klänningen och ser på Dora, Diego och Shaun the sheep. Jag läser mest fototidningar och tittar på kriminalserier och sci-fi.

Vi ser nyfiket fram emot det nya biblioteket och hoppas att mycket av det bra från Miini får följa med. Trist när något bra försvinner – man vet vad man har men inte vad man får. Men jag tror det blir bra!