Nedräkningen, Skönlitteratur

Olivia Bergdahl. Foto: Ludvig Duregård.

61 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 21 februari 2014 | Av |

Ett bibliotek med hyllor flera meter upp i luften, stegar på hjul och bekväma fåtöljer med fotpall och en kopp kaffe intill.

Om 61 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Idag är det författaren och estradpoeten Olivia Bergdahls tur.

Vad är det bästa med bibliotek?

Det bästa med bibliotek är att det är en plats för kunskap och solidaritet – en helt fantastisk funktion.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

På mitt drömbibliotek skulle jag gärna vilja åka på en sådan där stege med hjul och plocka böcker från hyllor flera meter upp i luften. Jag tycker också mycket om bekväma fåtöljer, gärna med fotpall, tillgång på kaffe, eluttag och internet. Det får gärna finnas en liten upphöjd scen med snyggt ljus för olika slags framträdanden, toaletter utan inträde, farbröder och tanter som läser tidningar, klädsamt pretentiösa studenter och ett stort mjukt rum där det får plats många barn.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Jag är på jakt efter en bok som heter Sagan om den stora datamaskinen – det vore skoj om den fanns.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

När jag var liten åkte jag och min lillasyster ensamma upp till våra farföräldrar som bodde i ett hus mitt i skogen utanför Mariefred. Varje gång stod vår farmor och väntade på oss på tågstationen. Innan vi åkte hem till dem tog hon med oss till biblioteket. Vi fick välja vad vi ville och hur mycket vi ville, och det gjorde vi också. När vi satt där och bläddrade igenom bilderböcker och kapitelböcker och en och annan lättläst vuxenbok, kände jag mig så otroligt rik. Den känslan var överväldigande – allt detta fanns och det fanns tillgängligt.

Sen minns jag också när glashissen installerades i Göteborg. Det var första gången jag åkte i en glashiss, så jag ägnade mycket tid åt att bara åka upp och ner med den.

Bästa och sämsta bok?

Rekommenderar ofta och gärna Moment 22, Gösta Berlings saga och SCUM-manifest. Tycker att det finns ett gäng deckare som är så dåligt skrivna att det närmar sig respektlöshetens gräns rent språkligt, men det gör ju inte så mycket. Jag har betydligt större problem med det människoförakt riktat mot alla som inte är vita västerländska män, som ligger som ett täcke över litteraturhistorien. Å andra sidan kan det ju vara lysande formulerat. Vilken fråga! Vet inte! Ta nästa!

Javisst – vad läser du nu?

För tillfället läser jag Norman Mailers Matchen, som handlar om när Muhammad Ali och George Foreman möttes 1974 i Kinshasa för att göra upp om världsmästartiteln i tungviktsboxning. Jag varvar med Susan Faludis Ställd, så vi kan kalla det hela en studie i manlighet. Tråkigt nog är Mailer så rasistisk att det bitvis är direkt plågsamt att läsa.

Här hittar du böckerna av Olivia Bergdahl.