Nedräkningen
Carolina Laudon. Fotograf: Åsa Jansson

Carolina Laudon. Foto: Åsa Jansson.

57 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 25 februari 2014 | Av |

– På samma sätt som köket är hjärtat i vårt hem, så hoppas jag att biblioteket kan vara stadens hjärta, tycker typsnittstecknaren Carolina Laudon. Om 57 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Carolina Laudon är typsnittstecknare, grafisk designer och lektor i Design. Hon har tecknat allt från typsnittet Monopol, som finnas överallt på Systembolaget, till bokstäverna på Akademibokhandelns julpapper. Hon driver bloggen letteraetc.com om bokstäver och dess historia.

Vad är det bästa med bibliotek?
– Bibliotek är för mig möten befriade från tid och rum. Där delar vi böcker och berättelser med alla omkring oss. Och en del verk, som Silverbibeln, kan inte bo någon annanstans än i ett bibliotek.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
– Det skulle förstås vara gigantiskt och ligga i anslutning till ett museum och ett observatorium. Bibliotekets tak skulle vara i glas, så att man kunde se himlavalvet. Det skulle finnas historiska statyer och en voljär med fåglar, så att vi kunde drömma oss till naturen, antiken och till andra sidan universum. Det skulle finnas ett konstbibliotek med en ateljé för barnen, ett auditorium och många små rum för små bokcirklar. Ett fantastiskt kafé med bra kaffe och smörgåsar måste ju finnas också, förstås.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
– På samma sätt som köket är hjärtat i vårt hem, så hoppas jag att biblioteket kan vara stadens hjärta. Låt biblioteket ta stor plats och låt det aldrig sluta växa. Och så vill jag ha en bra app till min telefon förstås, så att jag kan förboka böcker.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
– Nej, inte ett, men många. Första gången jag såg Biblia Latina, den 42-radiga Gutenbergsbibeln, på The Morgan Library & Museum. Och tryckeriavdelningen i källaren på St. Brides Printing Library. Ett annat roligt minne är Museo Bodoni ovanför Biblioteca Palatina, där min man och jag var ensamma med en vakt med pistol. Jag har många fina minnen från Göteborgs Stadsbibliotek med barnen också, att bara sitta och titta i bilderböcker ihop med dem.

Vilken är den bästa bok du läst?
– Det går inte att välja den bästa boken, men en av mina favoritförfattare är Joyce Carol Oates. Hennes författarskap är så mångfacetterat att jag måste få välja två: Om Boxning och Blonde.

Vad läser och lyssnar du på just nu?
– Just nu läser jag Tiggarflickan av Alice Munro i min bokcirkel, och Engagemang av Per Grankvist från min mans bokhög. Och så lyssnar jag alltid på Stil i P1.