Nedräkningen, Skönlitteratur
Kajsa Holmgren Foto Niklas Bernstone

Kajsa Holmgren. Foto: Niklas Bernstone.

54 dagar kvar till Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 28 februari 2014 | Av |

Om 54 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek fram till invigningen den 23 april. I dag är det dags för informatör Kajsa Holmgren.

Kajsa Holmgren är informatör på Bok & Bibliotek i Norden AB. Företaget arrangerar den årliga Bokmässan i Göteborg. Hon ser med spänning fram emot öppnandet av det nya Stadsbiblioteket.

Vad är det bästa med bibliotek?

På biblioteket är litteratur och kultur fri och tillgänglig för alla att ta del av. Här kan man låna böcker, filmer, musik, se utställningar, läsa tidningar, lyssna på föredrag, m.m. Det finns alltid en särskild atmosfär på bibliotek – en stillhet och ett lugn. Samtidigt fylls man av en förväntan på alla spännande historier som väntar på hyllorna. Här hittar man också information om nästan precis allting.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

En oas, där man kan koppla av, botanisera bland hyllorna och njuta av det stora kulturutbudet. Där finns många arbets- och läshörnor. Kunnig personal på plats, som tipsar och guidar bland utbudet. Intressanta arrangemang, föredrag och utställningar anordnas både på dag- och kvällstid. Ett trevligt café bör finnas i anslutning, där man kan slå sig ner för en mysig fikapaus med läsning eller samtal. Biblioteket ska vara mitt andra vardagsrum.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Litteratur av alla de slag förstås. Stor sortering av film och musik i alla genrer. Olika typer av arrangemang, t ex författarbesök, bokcirklar, filmvisningar och intressanta utställningar.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Inget särskilt favoritminne, utan jag har njutit av alla mina besök på olika bibliotek från det jag var barn. Jag är, som jag tidigare nämnt, särskilt förtjust i den lugna och trivsamma atmosfär som finns på biblioteken.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

Har läst många mycket bra böcker, men den bästa bok jag läst på senaste tiden är Vi kom över havet av Julie Otsuka. Kan för tillfället inte komma på någon bok jag läst som jag tycker är dålig.

Vad läser du just nu?

Just nu läser jag Alla kungens hästar av Emelie Cajsdotter, en mycket intressant och annorlunda livsfilosofisk bok.