Nedräkningen

Jens Lekman. Pressbild.

51 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 3 mars 2014 | Av |

Musikern Jens Lekman berättar om ett litet bibliotek i Australien med en kaffebryggare och en katt. Om 51 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Jens Lekman är Angered-sonen (”it´s Friday night on tram number nine”) som växte upp i Hammarkullen (”a sweet summers night on hammer hill”), flyttade till Kortedala (”tram number seven to heaven”) och som gick i exil och hamnade i Melbourne. I flera låtar sjunger Jens om olika platser i Göteborg, till exempel om Kortedala torg (”Maple leaves”). Skådespelaren Kirsten Dunst gillar hans musik så mycket att han var tvungen att skriva en låt om hur det är att stalka henne i Göteborgs-natten. Jens skriver fina poplåtar som du lånar här.

Vad är det bästa med bibliotek?
Vägledningen och urvalet. Det finns så otroligt mycket böcker och det behövs lite bibliotekarier som kan vägleda en och inspirera en.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
Behöver ju inte vara så märkvärdigt. Minns att jag gick på guidad visning i New York Public Library en gång, det var fascinerande, så enormt. Men jag minns också ett småstadsbibliotek i Australien som bestod av fyra väggar, en kaffebryggare och en katt. Det var inte helt fel heller.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Jag har inga förväntningar. Överraska mig!

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Doften av trycksvärta från kopieringsmaskinen när jag var 17 och gjorde kollage och fanzines.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Svårt. Senaste åren är det kanske Junot DiazThe Brief Wondrous Life Of Oscar Wao, älskar Junots karaktärer och hans användade av fotnoter. Sämsta… hm… jag hade väldigt svårt för Milan Kunderas The Unbearable Lightness Of Being”.

Vad läser du just nu?
Emma StraubOther People We Married