Facklitteratur, Film, Nedräkningen, Skönlitteratur

Adam Johansson. Privat foto.

33 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 21 mars 2014 | Av |

Föreläsningar, bokcirklar och andra diskussioner kring böcker, det hoppas fotbollsspelaren Adam Johansson hitta i Stadsbiblioteket. Om 33 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april.

Adam Johansson flyttade hem till Göteborg förra året efter att en tid ha spelat för det amerikanska laget Seattle Sounders FC. Nu har han återvänt till IFK Göteborg. Adam har även spelat i flera landslagsmatcher.

Vad är det bästa med bibliotek?
Det bästa är väl att ett bibliotek samlar enorma kunskaper som sedan allmänheten kan ta del av till ingen eller en mycket liten kostnad. Det ger lika möjligheter för alla att ta till sig kunskap.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
I mitt drömbibliotek ska det finnas flera våningar. Jag hade gillat om man hade kunnat stå i entrén och titta upp på de andra våningarna och alla böcker som finns där. Sedan hade jag gärna sett flera avdelningar med soffgrupper, sköna stolar där man kunde slå sig ner i lugn och ro och kolla i en bra bok. Sen ska det finnas ett bra café i anslutning till biblioteket.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Jag hade gärna sett många föreläsningar. Även bokcirklar och diskussioner kring böcker – att man kunde gå dit och diskutera en viss bok som alla i gruppen läst. Detta ger dig ofta en större upplevelse av boken. Jag ser gärna att man försöker bredda begreppet bibliotek.

Vilken är den bästa bok du läst?
Karl-Ove Knausgårds Min Kamp eller Fjodor Dostojevskijs Brott och straff.

Vad läser du just nu och vad ser du på?
Har precis läst Åsne Seierstads En av oss om Breivik – en väldigt intressant bok. Tittar gärna på film också. Senast såg jag Anna Odells Återträffen. Blev glad när hon vann flera Guldbaggar, för filmen är helt fantastisk och det kändes som en värdig vinnare.