Musik, Nedräkningen, Skönlitteratur

Ove Allansson. Foto: Åke Thim.

28 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 26 mars 2014 | Av |

Biblioteket som en plats för faktainhämtning och fantasi. Biblioteket som skapar motbilder mot propaganda och desinformation. Om 28 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare. Idag är det författaren, f.d. sjömannen och aktivisten Ove Allanssons tur.

Vad är det bästa med bibliotek?

Biblioteken är platser för fakta och fantasi för oss läsenärer. Du väljer själv vad du vill läsa och veta. Eller vems fabuleringsförmåga du vill resa med. Du behöver inte läsa något som tvingas på dig. Vi drabbas av allt påflugnare reklam, desinformation och propaganda. Bibliotek och böcker ger oss motbilder. Genom böckerna kan vi leva parallella liv, många liv.

Inte minst viktiga är biblioteken för barnen. Barn utan tidig kontakt med böcker får sämre ordförråd, svårare att klara sig i skolan, livet. Tidiga kontakter med ramsor, sagor och visor är stimulerande för barns fantasi.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Finns det något drömbibliotek så är det Stora Biblioteket dit vi läsenärer kommer efter döden. Finns gud så är han bibliotekarie, som till sin hjälp har bland andra Banan-Johan, kylmaskinist och min favorit bland läsande sjömän. Han kunde lika gärna ha kallats Bok-Johan, läste latinamerikansk litteratur på orginalspråken, spanska och portugisiska, och översatte själv dikter av Gabriela Mistral och Pablo Neruda.

Jag hoppas att biblioteket kommer att värna om pappersböcker, även litteratur som skildrar arbetslivet, uppstickande mindre tidningar, tidskrifter, god musik och inte spårar ur elektroniskt eller i event och tingeltangel.

Har du något favoritbiblioteksminne?

I Oskarshamn pågick en afton samtalen med mina läsare från sju till halv elva. Då sa den stackars bibliotekarien: – Nu får ni gå hem! Goda minnen är många från uppläsningar och samtal i bibliotek landet runt.

Något speciellt är olika biblioteksaktioner jag har deltagit i. Till exempel när jag 1992 ingick i en grupp författare som under parollen ”Rädda biblioteket”  ställde upp för biblioteken i Krokslätt, Balltorp, Mölndal, Uddevalla och Ulricehamn.

Vad läser och lyssnar du på just nu?

Jag läser för tillfället Eric Linklaters Sommarens mörka timmar, som utspelas på Orkney-,  Shetlands- och Färöarna och andra platser och länder under Andra världskriget.

När det gäller musik lyssnar jag på jazz, gärna då ballader av tenorister som Gene Ammons, Scott Hamilton och Zoot Sims. Till de gamla glädjespridarna hör ”studsande” småband ledda av Fats Waller, Slim Gaillard och Louis Jordan, med blues och många vokala inslag.

Vill du berätta om din senaste bok?

Författare vill varenda djävel vara då slipper dom arbeta är min senaste bok, utgiven hösten 2012. En hånfull man ”skänkte” mig bokens titel när jag värvade abonnenter till dåvarande Författarförlagets böcker. Boken är delvis självbiografisk, handlar om författandets våndor och glädjeämnen och om författarvänner i Göteborg och landet runt. Politiska partier synas och även den makt Göteborgs-Posten utgör. Givetvis recenserades boken inte i denna tidning.

Här hittar du böckerna av Ove Allansson.