Facklitteratur, Nedräkningen, Skönlitteratur

Tasso Stafilidis. Privat foto.

26 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 28 mars 2014 | Av |

För mig är bibliotek kärlek. Orden kommer från Tasso Stafilidis och han beskriver också med värme den barnbibliotekarie som vägledde honom under hans barndom. En sann hjälte konstaterar han! I dag är det 26 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar och vi pratar bibliotek med en göteborgare som har många järn i elden.

Tasso Stafilidis är verksamhetsansvarig för Göteborgs kulturkalas och förstudieansvarig när det gäller firandet av Göteborgs stads 400-årsjubileum 2021.  Tasso är skådespelare i grunden men har också bl.a. varit riksdagsledamot samt skrivit självbiografin Mitt brinnande hjärta.

Vad är det bästa med bibliotek?

Utöver litteraturen så är det en fantastisk mötesplats fylld av inspiration och kunskap. För mig är bibliotek kärlek.

Hur ser ditt drömbibliotek ut och vad hoppas du finna där?

På mitt drömbibliotek ska jag kunna hitta den kunskap jag söker och låna den litteratur jag vill läsa även om den inte finns i bokhandeln. Jag ska också kunna låna filmer och musik. Och som mötesplats ska jag kunna träffa nya människor, skapa nya kontakter men också kunna ta en fika med mina vänner. Jag vill också lyssna på bra föreläsare, träffa författare och på andra sätt kunna berikas av en mångfald av uttryck. På mitt drömbibliotek får jag ett glatt och engagerat bemötande som gör mig nyfiken och glad.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Jag har många! Stadsbiblioteket i Helsingborg var en av mina trygga zoner som barn och där vistades  jag mycket. Ett av minnena går just tillbaka till min barndom och till den barnbibliotekarie som såg mig som en individ och som uppmuntrade min och andra barns kreativitet. Vi lärde oss att samarbeta och visa varandra respekt och vi dök in i olika världar genom all litteratur vi fick ta del av. Min barnbibliotekarie var en sann hjälte som gav mig nycklar och verktyg.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

En jättesvår fråga att besvara eftersom det inte handlar om en enskild bok. Böcker och text har alltid funnits i mitt liv och som skådespelare har jag hämtat mycket inspiration och material i litteratur och poesi. En för mig betydelsefull författare är Birgitta Stenberg. En av de böcker som för övrigt gjort avtryck i mig är Jag brinner av Torbjörn Säfve. Jag vill också framhålla dessa författare när det gäller poesi: Vladimir Majakovskij, Nelly Sachs, Johannes Anyuru, Karin Boye och Stig Dagerman.

Visst finns det dåliga böcker också och då syftar jag på när fundamentalister och religiösa/politiska fanatiker skriver ”böcker” som handlar om att hata och att moralisera över andra människors liv.

Vad läser du just nu?

Jag har just läst ut Alexandra Pascalidous Kaos och har precis börjat läsa Kristian Lundbergs Det här är inte mitt land och Martina Montelius Främlingsleguanen.