Nedräkningen, Skönlitteratur

Kennet Klemets. Foto: Annika von Hausswolff.

21 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 2 april 2014 | Av |

Bibliotek som kollektivt minne, tankens och fantasins högborg och världens bästa värmestuga. Om 21 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi med att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det poeten och översättaren Kennet Klemets tur.

Vad är det bästa med bibliotek?

Att man kostnadsfritt kan låna böcker, filmer, musik, eller läsa tidningar och tidskrifter, eller bara hänga. Att det är en blandning av kollektivt minne, en tankens och fantasins högborg och världens bästa värmestuga. Att det är den absoluta motsatsen till köp och säljsamhällets förödande ensidighet: det är ett hus för alla, ung som gammal, rik som fattig, det vill säga en av demokratins viktigaste fästen, inte minst idag när stora delar av litteraturen, i synnerhet den ”smala” litteraturen, alltmer hamnat utanför offentligheten.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

I stort sett som det traditionella (stads)biblioteket. Spatiösa rum, högt till tak, rymd och ljus. Massor av böcker och tidskrifter/tidningar på en mängd språk. Stor barnavdelning. Gott om studieplatser. Ett riktigt bra kafé/lunchställe. En eller flera scener för uppläsningar och föredrag. En hall för utställningar och mindre konserter. Generösa öppettider. Och inte minst: kunniga och engagerade bibliotekarier.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

I första hand litteratur, ny som gammal, i alla genrer och medier.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Bruno K Öijer-kvällen på Göteborgs stadsbibliotek 2001, i samband med hans femtioårsdag. Vi var femton poeter från stan som läste varsin BKÖ-dikt. Grymma läsningar och att det kom så oväntat mycket folk, bortåt trehundra personer – poesihörnan svämmade över.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

Jag har läst för många bästa böcker för att räkna upp alla. Men jag älskade verkligen Michel Houellebecqs tre första romaner – Konkurrens till döds, Elementarpartiklarna, och Plattform – älskade att han tog ett helt eget grepp om samtiden, älskade hans humor och hans lite kantiga och grymt effektiva språk. Andra böcker som betytt mycket: det mesta av Marguerite Duras men kanske särskilt Moderato cantabile, Ökendykarna av Sven Lindqvist, Diwantrilogin av Gunnar Ekelöf, Sent i november av Tove Jansson, Mörker mörka mörkt kristaller  av Ann Jäderlund. Någon sämsta har jag väl inte läst, jag undviker böcker som verkar kassa.

Vad läser du just nu?

Linda Boström Knausgård Helioskatastrofen.

Eva Björkstrand Rymma hem.

Friedrich Hölderlin Kom nu, eld!.

Vad lyssnar du på?

Rival dealer, senaste EP:n av superhemlige producenten Burial, samtidens viktigaste musikskapare.

Här hittar du böckerna av Kennet Klemets.