Musik, Nedräkningen, Skönlitteratur

Jaqee. Foto: Niculai Constantinescu.

2 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 21 april 2014 | Av |

Om 2 dagar invigs nya Stadsbiblioteket på Götaplatsen. 23-27 april är det fest för att fira! Artisten Jaqee gästar invigningen på onsdagen. Inför det pratar vi bibliotek med Jaqee som är uppväxt i Göteborg.

Artisten, sångerskan och låtskrivaren Jaqee föddes i Uganda och växte upp i Göteborg. Hon har suttit på 8:an och 9:an ett otaligt antal gånger för att ta sig till Stadsbiblioteket, säger hon. Hennes musik kan du naturligtvis låna på biblioteket.

Vad är det bästa med bibliotek?

För mig så är det känslan av att man alltid har en möjlighet att hitta och lära sig något nytt om man vill. Det är känslan jag får när jag går in i ett bibliotek, typ “var ska vi börja nu i denna oändliga djungel”.  Spännande – faktiskt ett lyckorus emellanåt, speciellt när jag dröjt länge mellan mina besök. Man träffar alltid nya bekantskaper och det är gratis.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Det ska vara kul att gå till Bibblan. En plats dit man gärna längtar – så jag kan tänka mig att det är viktigt att ha balans mellan gammalt och nytt, för unga och äldre och att alltid sträva efter att skapa en miljö som känns öppen och välkomnande – som omfamnar multikulturism och mångfald, att bibblan är en plats som är sams med sin tid och kidsen.

Har du någon särskild bok, film eller musik som favorit?

Det är en fråga som jag inte kan svara på eftersom den går in på smak, och smak är subjektiv. Det finns så mycket bra och så mycket som inte passar min smak.

Vad läser du just nu?

Jag läser väldigt mycket afrikanska författare just nu. Nyligen beställde jag hem en massa böcker skrivna av olika författare från kontinenten och är mitt i en intensiv läsperiod. Afrikanska författare lyckas för det mesta ta mig tillbaka till en plats och tid som jag älskar, förstår och faktiskt saknar emellanåt. De aktuella författarna hos mig just nu är: Tsitsi Dangarembga, Ngugi Wa Thiongo, Chimamanda Ngozi Adichie, Taiye Selasi och Mariama Ba.

Snart är du med och inviger nya Stadsbiblioteket på Götaplatsen – vad ser du fram emot?

Grymt att ni firar med Musik. Jag ser fram emot att spela en eller två låtar, gå runt, spana och känna in det nya rummet och atmosfären – bli inspirerad helt enkelt. Eftersom jag inte har en blekaste aning om vad jag kan förvänta mig, så tänker jag hålla det öppet. Det är bäst så.