Musik, Nedräkningen, Serier, Skönlitteratur

Yvette Gustafsson. Foto: Henrik Wannheden.

16 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 7 april 2014 | Av |

Yvette Gustafsson – serietecknare från Göteborg – ser fram emot att Stadsbiblioteket ska nyinvigas efter ombyggnationen. 23 april invigs det nya Stadsbiblioteket vid Götaplatsen – 16 dagar kvar.

Yvette Gustafsson är skapare av bland annat seriealbumet Zak & Ting, arbetar med serieworkshops och har varit med under Stadsbibliotekets serievecka flera gånger. Yvette har många tankar om vårt ombyggda bibliotek.

Vad är det bästa med bibliotek?
Att det är tillgängligt för alla, det kostar ingenting att vara där och man kan ta sig utrymme att hitta nya intressen när man strosar runt bland böckerna.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?
En plats där många människor samlas, men där man fortfarande kan hitta ro att vara, arbeta, läsa och hitta nya media och kanske till och med nya vänner. Det ska inte bara vara ett ställe där man lånar böcker, utan också ett ställe för utställningar, författarträffar, poesikvällar, boksamtal, kurser osv.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?
Många nya böcker, men eftersom det kostar att köpa in nya böcker och de gamla fortfarande måste få ha sin plats så hoppas jag att e-media får ett större utrymme (och att kostnaden för biblioteken/utlån sänks, så klart) och att e-media inte behöver ses som en konkurrent till den tryckta boken utan ett komplement. Jag hoppas också att bibliotekarierna får utrymme att vara så awesome som de kan vara om de bara får tiden och möjligheterna att vara det.

Har du ett favoritbiblioteksminne?
Jag har besökt många, många bibliotek. När jag växte upp i lilla Åsbro kom jag på att jag kunde gå ned till biblioteket på skolan och vara med i sportlovsaktiviteter.
Jag kommer också ihåg hur jag hittade en av mina favoritmusikartister på biblioteket i Askersund. Eftersom det inte fanns Spotify eller liknande på den tiden och jag ville hitta ny musik så kom jag på att jag ju kunde låna på biblioteket. Flickan med de stora ögonen på omslaget till the Eels skiva Beautiful freak tittade på mig och jag tog ned den från hyllan där den stod. Jag lånade den i de 7 dagar jag fick låna den, och så lånade jag om och om igen. The Eels är fortfarande en av mina favoritgrupper.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?
Jag vet inte vilken som är den bästa, men definitivt en av de mest hysteriskt roliga böcker jag läst är Våtmarker av Charlotte Roche. Jag har läst den för egen del, läst högt ur den för kompisar vid olika tillfällen och den är alltid lika uppskattad både av mig själv och mina vänner.

En av de sämsta böcker jag läst är en parodibok på Harry Potter. Jag trodde det skulle bli roligt, men det blev inte det. Det var inte alls, ett enda dugg roligt, bara klumpigt och plumpt och jag insåg där och då att parodiböcker-genren inte är min grej.

Vad läser du just nu?
För några dagar sedan började jag läsa Locke and Key, som jag hört talas om lite här och där, men aldrig tänkt på att läsa. Nu har jag fått tummen ur och det verkar vara ett fantastiskt äventyr, det är fint tecknat (av två olika tecknare) och spännande bildlösningar med allt man behöver: kärlek, drama, äventyr och blod! Jag läser den via appen Comixology, för där finns albumen samlade. Nackdelen med att låna seriealbum som spänner över flera volymer på biblioteket är ofta att hela bokserien är ofullständig för att biblioteket inte kan köpa in alla.

Jag läser också The Walking Dead (seriealbumen på svenska) och ser TV-serien samtidigt. Det är intressant att se skillnaderna mellan TV-serien och seriealbumen och jag kommer mer och mer fram till att albumen har mer att visa och är intressantare än TV-serien. Rekommenderas!