Film, Nedräkningen, Skönlitteratur

Renzo Aneröd. Privat foto.

15 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 8 april 2014 | Av |

Biblioteket som en rättighet, en plats där man kan hitta svårfunna böcker; en plats där man finner lugn och avskildhet. Om 15 dagar öppnar ett skinande nytt bibliotek på Götaplatsen. Det firar vi genom att prata bibliotek med intressanta göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det författaren och filmaren Renzo Aneröds tur.

Vad är det bästa med bibliotek?

Det bästa med bibliotek är att man oftast kan få tag på böcker eller tidskrifter som är svåra att finna i bokhandlar. Det är en trygghet att veta att biblioteket alltid finns, och att det är en rättighet.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Om mitt drömbibliotek – jag kräver nog inget avancerat. Mer än att jag gillar att sitta avskilt och bekvämt i ett bibliotek. Det vore även trevligt om det fanns ett café i biblioteket där man kan köpa nyttiga maträtter och bakverk. Proteinbaserat och inte sockerbaserat.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Jag vill kunna hitta allt som jag inte kan hitta någon annanstans. Böcker, musik, tidningar, filmer etc. Om det är en bok jag söker efter så vill jag veta att jag kan gå till biblioteket och boken finns där, eller åtminstone kan beställas in.

Har du ett favoritbiblioteksminne?

Bästa biblioteksminnet – det måste nog vara någon gång i tonåren när det var som rörigast i mitt liv och jag, förmodligen påverkad av hasch, inte visste vart jag skulle ta vägen. Jag gled in på Stadsbiblioteket, vaksam om vakter skulle slänga ut mig. Till en början kände jag mig väldigt främmande i biblioteksmiljön och visste inte vad jag skulle göra där. Men jag tog tag i ett par böcker och tidskrifter och slog mig ner vid en skymd plats där jag kunde vara i fred. Jag tog upp en av böckerna jag plockat från hyllorna – Carlos Castanedas Resan till Ixtlan – och satt i två timmar uppslukad och framförallt lugn. Det lugnet och den tryggheten jag då kände i en övrig rörig tillvaro är nog det bästa biblioteksminnet.

Läs Renzos boktips och tankar kring böcker och dess påverkan här.

Här hittar du böcker och filmer av Renzo Aneröd.