Nedräkningen, Skönlitteratur
Anna Mattsson Foto Kristin Lidell

Anna Mattsson. Foto: Kristin Lidell.

14 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar!

Publicerat 9 april 2014 | Av |

Biblioteket ska vara en bar för själ och hjärta, tycker Anna Mattsson. Om 14 dagar invigs nya Stadsbiblioteket på Götaplatsen. Vi firar genom att prata bibliotek med intressanta Göteborgare fram till invigningen den 23 april. Idag är det författaren och översättaren Anna Mattssons tur.

Anna Mattsson debuterade 1988 med diktsamlingen Återvändo, men fick sitt genombrott med den självbiografiska romanen Alexandras rum. Anna har lett skrivar- och berättarworkshops i Kambodja, dit hon ofta återvänder. Hon har översatt Pippi Långstrump till Khmer och lyrik från färöiska.

– Efter mina år i Kambodja, och erfarenheten av vad brist på yttrandefrihet och biblioteksresurser gör med människor, vill jag bara säga att det är viktigt att slå vakt om bibliotekens framtid. Det är inget vi kan ta för givet utan något vi måste kämpa för. Offentliga bibliotek med gratis tillgång till information är en viktig hörnsten i välfärd, demokrati och yttrandefrihet. En mänsklig rättighet!

Vad är det bästa med bibliotek?

Det bästa med bibliotek är dess funktion av försvar för kultur och yttrandefrihet. Att man kan låna gratis, och att biblioteket kan användas för en massa bra aktiviteter som skapar kontakt och som stöttar demokrati och informationsfrihet.

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Drömbiblioteket är en gränslös eller snarare obegränsad mötesplats. Där finns plats för alla som vill vara där. Det ska vara ett forum där människor kan göra sin röst hörd. Rent fysiskt ska biblioteket innehålla allt och vara som en bar för själ och hjärta. Det ska inte behöva vara tyst där!

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Jag hoppas hitta böcker i massor och medier men särskilt mänskliga aktiviteter i form av uppläsningar och diskussioner.

Har du ett favoritbibliotekminne?

Mina bästa biblioteksminnen har jag från Kambodja. Jag har arbetat med utbytesprojekt för bland annat Internationella biblioteket och arrangerat workshops i kreativt skrivande med barn i Kambodja. Vi sprängde gränserna för vad som kan göras och sägas. Biblioteken har inte mycket resurser där, men med mycket litet kan man ändå göra väldigt mycket. Lite papper, färger, skrift och ord…

Vilken är den bästa och sämsta boken?

Det är lättast att tala om det bästa, även om det är svårt att välja ut enbart en bok som den bästa. Just nu tror jag att Sofi Oksanen ligger bra till.

Nu har jag precis läst ut Fallna kvinnor av Eva F Dahlgren. En fantastisk dokumentärskildring av kvinnliga straffarbetare under tidigt 1900-tal.

Här hittar du böcker och översättningar av Anna Mattsson.