Nedräkningen, Skönlitteratur

Josefin Åkerström. Foto: Jonas Lundqvist.

12 dagar kvar tills Stadsbiblioteket öppnar

Publicerat 11 april 2014 | Av |

Små mysiga utrymmen, framträdanden, föreläsningar och teateruppsättningar för och med barn. Om 12 dagar öppnar ett skinande nytt Stadsbibliotek på Götaplatsen. Det firar vi genom att prata bibliotek med intressanta göteborgare. Idag är det Josefin Åkerströms tur – samordnare för Brandskydd i Bostad.

Vad är det bästa med bibliotek?

Att det finns så mycket att välja på!

Hur ser ditt drömbibliotek ut?

Det skall finnas allt som jag kan tänkas vilja läsa, se eller lyssna på. Små mysiga  utrymmen där man kan sitta och läsa, lyssna eller se. Men också ljusa och luftiga områden.

Vad hoppas du hitta i det nya biblioteket?

Kul om biblioteket används mycket till intressanta föreläsningar, framträdanden och teateruppsättningar för och med barn.

Vilken är den bästa och sämsta bok du läst?

Det är svårt att säga vilken som är bäst, men jag gillar och har läst mycket fantasy. Nu har jag under de senaste åren läst böcker som handlar om vampyrer, demoner och övernaturliga väsen. True Blood, Twilight, Alla själars natt och Fallen ängel.

Just nu läser jag Eld, andra delen i Engelforstriologin av Mats Strandberg och Sara Bergmark.